#3 Az első találkozás – ne ronts ajtóstul a házba!

Hiába van egy jó ötleted, ha nincsenek megbízható társaid, akikkel együtt tudsz dolgozni a célod elérésében. Minden vállalkozásban fontos a jó kollegiális viszony, az MLM hálózatépítésben viszont elengedhetetlen, hiszen egymásra támaszkodva, egymást segítve haladtok előre a siker ösvényén.

Az MLM-et előszeretettel hívják “piramis-játéknak”. A név maga találó, hiszen valóban piramisszerűen rendeződnek struktúrába a klubtársak, azt viszont sokszor kifelejtik, hogy ez a fajta hierarchikus elrendeződés nem egymás ELNYOMÁSÁRA, hanem EMELÉSÉRE irányul. Ezért is hívják (E)M(E)L(E)M-nek, hiszen felemelem a mentoráltamat, ezáltal növekedem én is.

Az MLM vállalkozások egyik legnagyobb, de – szerintem – egyben legszebb kihívása az emberekkel való folyamatos kapcsolattartás. Ennek első lépése a nyitó tárgyalás, amikor először találkozunk a potenciális vásárlónkkal vagy klubtagunkkal.

Első és legfontosabb tanácsom, hogy ha nem szereted az embereket, ne kezdj el MLM-ben dolgozni!

A mai világban nagyon érzékenyek lettek az emberek, a pénzükért cserébe elvárják, hogy a lehető legnagyobb mértékben törődjenek velük és szolgálják ki igényeiket. Ez teljesen érthető, hiszen olyan nehéz megszerezni a család szükséges havi bevételét…. vagy mégsem?

Mikor először beszélsz / találkozol egy érdeklődővel fontos, hogy róla szóljon az első 20 perc. Kérdezd őt:

  • az egészségügyi állapotáról, hogy érzi magát testileg-lelkileg?
  • a munkahelyéről, mivel foglalkozik, szereti-e, vagy esetleg gondolkozik-e váltásban?
  • a rövid- és hosszabb távú terveiről (következő fél év, 1 év és 3 év)

Miután bemelegedett a beszélgetés és mindenki oldódott, rá lehet térni arra, amit Te tudsz ajánlani neki, amiért felkerested őt. Fontos, hogy az ajánlatod – bár ugyan azt a terméket vagy szolgáltatást szeretnéd értékesíteni mindenkinek – személyre szabottan mutasd be neki. Mit is jelent ez?

  1. Találd meg a közös pontokat közöttetek: az első 20 percben próbálj meg minél több információt begyűjteni. Minél többet beszélteted, annál jobban nyílik meg és alakul ki a bizalom közöttetek. Természetesen Te is nyisd meg magad, és ez egy diskurzus legyen, hogy érezze, Te is olyan vagy, mint Ő – egy ember, aki érdeklődésre és kedvességre vágyik. 
  • Mik a hobbijai, mit szeret szabadidejében csinálni? 
  • Merre lakik? Közel hozzád esetleg?
  • Vannak-e gyerekei, háziállatai?
  • Mi a végzettsége, mit tanult, mi az eredeti szakmája?
  1. Reflektálj az érdeklődőd jelenlegi helyzetére. Halld ki, hogy neki mi a legnagyobb problémája jelenleg, és arról az oldalról közelítsd az ajánlatod:
    “Mondtad, hogy nem érzed jól magad a munkahelyeden, a kollégáiddal nem jössz ki jól. Nálunk a csapat nagyon összetartó, havonta találkozunk és kötetlenül átbeszéljük a sikereinket, elakadásainkat, tanácsokkal látjuk el egymást, és megosztjuk a tapasztalatainkat. Lenne kedved egy ilyen csapathoz tartozni?”
  2. Egyeztess újabb időpontot egy részletesebb konzultációra: Ha úgy érzed, felkeltette az érdeklődését az ajánlatod, és szeretne veled együttműködni, akkor beszéljetek meg a következő hétre egy hosszabb, 60-90 perces konzultáció időpontot. Ez azért fontos, mert addig neki is van ideje átgondolni a terveit, céljait, az eszköztárát, ami a rendelkezésére áll, és amit bele tud tenni a közös munkába. Illetve ez a pár nap lehetőséget az neki arra, hogy át tudja még egyszer gondolni, hogy valóban együtt szeretne-e Veled működni, de inkább előbb derüljön ki, mint amikor már sok munkaórát befektettél a kapcsolatba.
  3. Tudj elengedni! Senki sem szereti, ha nyomasztják őt. Ismerd fel, ha jelenleg most nem aktuális a váltás az életében. Ezért van annyi “MLM-sérült”, mert valaki egyszer már megkereste őket hasonló üzleti konstrukcióval, és valószínűleg nem jól sült el a beszélgetés, vagy az illető nagyon nyomasztva érezte magát. Ha most nem aktuális, semmi gond. Kérdezd meg, hogy 3 hónap múlva felkeresheted-e újra, vagy esetleg feliratkozna-e a hírleveleidre, hogy figyelemmel kísérhesse a vállalkozásod életét. Bármikor, ha úgy adódik, Te szívesen látod Őt egy újabb beszélgetésre, hiszen az élet tele van fordulatokkal – ki tudja, mikor jön el a váltás?
  1. A megbeszélés végén adj neki egy kis búcsú-csomagot: Készülj valami ízelítővel, aprósággal a vállalkozásodhoz: lehet ez egy kedvezményre feljogosító kupon, amit felhasználhat a következő 3-6-12 hónapban, vagy egy kisebb kiszerelés a termékedből. Ezt értékelni fogják, hiszen nem kértél cserébe semmit, csak elbeszélgettetek egy jót, ő pedig még egy kis ajándékkal is távozik, amire ha ránéz, rögtön Te fogsz az eszébe jutni!

Az első benyomás a legfontosabb. Ha ott elrontjuk, nagyon nehéz a bizalmat és a szimpátiát újra megszerezni. A türelem és a kitartás viszont mindig meghozza a gyümölcsét. Legyél felkészülve a sikeres tárgyalásokra, de ne csüggedj, ha akkor éppen nem úgy alakul a beszélgetés, ahogy eltervezted. Te csak menj tovább, és keresd meg azokat az embereket, akik szívesen csatlakoznak hozzád elsőre! 🙂

Barátsággal gondolok Rád,

Rózsa