Tegnap volt Szent Iván éjszakája, az a nap, amikor a leghosszabb volt a nappali, világos órák száma. A nyári napforduló egy fontos szakasza az évnek, hiszen itt tudatosul bennünk, hogy bár még tombol a nyári meleg jó pár hónapig, a fény viszont mától már egyre rövidül, bár még szinte észrevehetetlenül.
Mit is üzen nekünk a természetnek ez a változása?
Ez a ZENIT, a csúcspontja az évnek. Ahogyan az életünkben is van egy csúcs időszak, úgy a vállalkozásunk élete is szakaszokra bontható. Ez alatt nem feltétlen időbeli egységeket értek, sokkal inkább intenzitásbeli, termelékenységbeli időszakokat.
Te hogy látod, a Te vállalkozásod melyik életszakaszban jár éppen?

ÚJSZÜLÖTT SZAKASZ: Nemrég indultál egy új ötlettel, termékkel vagy szolgáltatással, és még csak most teszed meg az első lépéseid azon a piacon, ahová “születtél”. Most tapasztalod meg, hogy milyen is ebben a közegben létezni; mikor hogyan hova lépj, kikkel beszélj, találkozz, kiket célozz meg. Miért mennyi pénzt kérj, és mennyi időt szánsz egy-egy munkafolyamatra. Ez az intenzív tanulás időszaka, amikor még minden új. Jó módszer ilyenkor a bevezető ajánlatok, kedvezmények, piacra lépési akciók meghirdetése.
KISGYERMEK SZAKASZ: Az alapokat már megtanultad, és egyre hatékonyabban futnak a mindennapi folyamatok a vállalkozásod életében. A működés már magától megy, a lényeg pedig az ismerettség szerzése, a vevőkör kialakítása, a híressé válás. Ilyenkor érdemes fixálni az áraidat, és a kezdeti akciókat, kedvezményeket átvezetni szezonális akciókra (pl. karácsony, év eleji készletkisöprés, születésnapi ajánlatok).
A CSÚCSPONT: Amikor abszolút dübörög a biznisz! Kialakult a fix termék- vagy szolgáltatás portfóliód, az áraidat ügyesen ki tudtad alakítani a piac- és a célközönséged pénztárcájának megfelelően, és Te is kellemes profitot könyvelhetsz el minden hónapban. A márkád/vállalkozásod elérte azt az ismertségi szintet, ami neked megfelel, és már markáns visszatérő ügyfélkörrel rendelkezel. Ebben az életszakaszban érdemes az úgynevezett “lojalty”, azaz vásárlói hűségprogramot kitalálni és bevezetni (pl. kuponfüzet, törzsvásárlói kedvezmény, hírlevél feliratkozások, születés- és névnapi kedvezmények, pontgyűjtés a webshopodban), amivel arra ösztönzöd a célközönséged, hogy minél többször és rendszeresen vásároljanak tőled.
KAPUZÁRÁSI PÁNIK: Azért adtam ezt a nevet ennek a szakasznak, mert még javában pörög az üzleted, a zenithez képest annyi változás történik, hogy kezd kifáradni a márkád/vállalkozásod hírneve. Ilyenkor szoktak a nagy cégek logót változtatni, megújítani a honlap/webshop teljes dizájnját, új reklámarcot választani a cégnek vagy valami olyan újítást bevezetni, ami “felrázza” a közösséget. Nem kell megijedni, ilyenkor nem kell rögtön lehúzni a rolót, hiszen az előző 3 szakasz erőfeszítéseinek a gyümölcsei még mindig érnek. Csak egy kis extra kreativitásra van szükség.
NYUGDÍJAS KOR: Természetes folyamata az életünknek, hogy idővel elfáradunk, és pihenni vágynánk. Ez igaz lehet Rád is, vagy egyszerűen a vállalkozásod profilja fárad ki, netán más, számodra izgalmasabb, érdekesebb terület kerül előtérbe az életedben. Ez egy komoly és nehéz döntés minden vezető életében, de vannak helyzetek, amikor fel kell ismerni, ha már nincs tovább. A márkád szépen is el lehet búcsúztatni; megköszönni a követőidnek, vásárlóidnak a hűségüket és a folyamatos támogatásukat éveken, netán évtizedeken keresztül, és még egy utolsó táncra felkérni őket, egy utolsó kedvezménnyel, esetleg végkiárusítással (bár ezt a szót nem nagyon szeretjük) búcsúzni el.
Kíváncsi vagyok a gondolataidra a fenti levél kapcsán! Írd meg nekem, hogy a Te vállalkozásod melyik életszakaszban jár, és ha szükséged van tanácsra, jelentkezz bátran egy ingyenes konzultációra: https://rozsaszoradi.hu/ingyenes-konzultacio/
Szeretettel gondolok Rád,
Rózsa